پنجشنبه 20 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

⚡ کندلوس کجاست؟ | جاذبه های دیدنی آن + عکس (1402)

⚡ کندلوس کجاست؟ | جاذبه های دیدنی آن + عکس (1402)

⚡ کندلوس کجاست؟ | جاذبه های دیدنی آن + عکس (1402)


نویسنده: عسل غضنفری
31 تیر 1395

نزدیک ترین اقامتگاه ها و ویلا ها به ⚡ کندلوس کجاست؟ | جاذبه های دیدنی آن + عکس (1402) جهت اجاره و رزرو



  • روستای کندلوس :

دیدنی‌های شمال ایران هیچ‌وقت تمام نمی‌شوند. آن‌قدر که این منطقه زیبا و دلنشین است، هر بار حرف جدیدی برای گفتن دارد. از آبشارها و درختان سربه‌فلک کشیده گرفته تا روستاها و سبک زندگی سنتی، هر کدام قصه خودشان را دارد و به دل می‌نشیند. روستای کندلوس هم یکی از مناطق ییلاقی شمال است. امروز به این روستا سرک می‌کشیم و درمورد راز جالب مردم روستا صحبت می‌کنیم.

روستای کندلوس

روستای کندلوس

  • روستای کندلوس کجاست؟ 

استان مازندران را همه می‌شناسند. جایی که آب‌وهوایش آرام و قرار ندارد و گاهی مه آن‌قدر زیاد می‌شود که به چشم ما درخت‌ها، ابرها را لمس می‌کنند. خانه پلنگ ایرانی که نماد قدرت است و متاسفانه نسلش رو به انقراض می‌رود. 

روستای کندلوس

طبیعت روستای کندلوس

روستای کندلوس از مهم‌ترین جاهای دیدنی نوشهرِ مازندران محسوب می‌شود. این منطقه خوش‌آب‌وهوا و البته پر رمز و راز در بخش کجور شهرستان نوشهر قرار دارد. روستای کندلوس بافت سنتی خودش را حفظ کرده و علاقه‌ای به تغییر ندارد. خانه‌های اهالی با دیوارهای کاه‌گلی درست شده و درخت‌ها در تمام روستا وجود دارند. کوچه‌های روستا سنگفرش هستند و با هر قدم خاطره مبهم از گذشته را در ذهن مجسم می‌کنید. دیدنی‌های کندلوس و طبیعت اطرافش مسافرهای زیادی را به روستا می‌کشاند. با این حساب جای تعجب ندارد که تا این اندازه محبوب و معروف باشد!

روستای کندلوس

روستای کندلوس

  • اهالی روستای کندلوس :

کندلوس روستای سرزنده و شاداب است و محله‌های مختلفی دارد. ساکنین خون‌گرم و مهمان‌نواز این روستا به زبان مازندرانی (گویش کجوری) صحبت می‌کنند. مردم کندلوس اصالت را از یاد نبرده‌اند. هنوز هم مثل سال‌ها قبل، جشن‌ها به‌راه هستند و آداب‌ورسوم رعایت می‌شود. بیشتر مردم روستا به کشاورزی، دام‌داری، نجاری و بافندگی مشغول هستند. نتیجه زحمت و البته هنر آن‌ها صنایع‌دستی زیبایی مثل ساز دهلی، سرنا و لباس‌های پشمی است. 

طبیعت کندلوس

طبیعت سرسبز روستا

  • مسیر دسترسی به روستای کندلوس :

برای سفر به روستای کندلوس از جاده کرج-چالوس حرکت کنید تا زمانی که به ۲۵ کیلومتری چالوس برسید. پنج کیلومتر از مرزن آباد بگذرید و وقتی به دوراهی دوآب رسیدید، به سمت کجور حرکت کنید. در این منطقه یک تابلو وجود دارد که روی آن "روستای فرهنگی‌تاریخی کندلوس، ۴۲ کیلومتر" نوشته شده است. این یعنی مسیر درست را در پیش گرفته‌اید و راهی تا مقصد نمانده!
مسیر را ادامه دهید. از پل رودخانه کجور بگذرید و وارد جاده آسفالته کجور شوید. بعد از حدود ۱۸ کیلومتر، به یک دوراهی می‌رسید. یکی از جاده‌ها آسفالته است و از جاده اصلی کجور به طرف جنوب جدا می‌شود. بعد از حدود ۱۵ کیلومتر رانندگی در این مسیر به روستای کندلوس می‌رسید.

مسیر دسترسی از تهران به کندلوس

مسیر دسترسی از تهران به روستای کندلوس

  • جاهای دیدنی روستای کندلوس :

کندلوس حدود ۴٠٠٠ سال قدمت دارد. هر گوشه از روستا برای خودش یک جاذبه گردشگری به حساب می‌آید. درخت‌ها، پرنده‌ها و حتی سنگ‌فرش‌های روستا برای دوست‌داران هنر و تاریخ جالب و دوست‌داشتنی است. اگر به کندلوس سفر کردید، حتما موزه‌های داخل روستا و جاذبه‌های گردشگری منطقه را از نزدیک ببینید. در ادامه یک لیست از جاهای دیدنی کندلوس آماده کرده‌ایم. 

طبیعت کندلوس

طبیعت زیبای روستا

1- موزه مردم شناسی کندلوس :

موزه مردم‌شناسی کندلوس گواه بر قدمت طولانی این روستا است. این‌جا هرچیزی که به زندگی و گذشته مردم روستا مربوط می‌شود را از نزدیک می‌بینید. انواع پارچه‌ها، مجسمه‌ها، ظروف و حتی ابزارآلات فلزی در موزه نگهداری می‌شوند. جالب است بدانید که موزه مردم‌شناسی کندلوس اولین موزه روستایی در جهان است! 

موزه مردم شناسی کندلوس

موزه مردم شناسی

2- موزه گیاهان دارویی کندلوس :

گیاهان دارویی همیشه اهمیت زیادی داشتند. وقتی تنها راه چاره بیماری‌ها کمک گرفتن از طبیعت بود مهم بودند؛ امروز که انواع داروهای شیمیایی ساخته شده هم مهم هستند. اصلا مگر می‌شود از طبیعت جدا شد؟!  گیاهان دارویی میان اهالی کندلوس جایگاه ویژه‌ای دارند. آن‌قدر ویژه که یک مجموعه 10 هکتاری با هدف پرورش گیاهان دارویی و معطر داخل روستا بسازند. این‌جا فقط یک موزه نیست؛ خانه بیشتر از ۲۵٠ نوع گیاه است. تماشای گیاهان و خرید از این مجموعه خالی از لطف نیست. 

موزه گیاهان دارویی کندلوس

موزه گیاهان دارویی

3- خانه مینا و پلنگ :

یک خانه قدیمی در کندلوس وجود دارد که به "خانه مینا و پلنگ" معروف است. مردم روستا داستان جالبی درمورد این خانه تعریف می‌کنند و تمامش را باور دارند. البته که داستان‌ها همیشه تخیلی نیستند؛ حتی اگر این‌طور به نظر برسد. داستان مینا و پلنگ را این‌جا بخوانید.

خانه مینا و پلنگ

خانه مینا و پلنگ

4- آبشار کندلوس :

اگر برای طبیعت‌گردی به این منطقه سفر می‌کنید حتما آبشار کندلوس را در لیست جاهایی که قصد دیدنش را دارید قرار بدهید. آبشار کندلوس ۵ کیلومتر با روستا فاصله دارد و همیشه پرآب و زیباست. عمق آبشار ۱٠ متر است؛ بنابراین اگر کودک همراه شماست مراقبش باشید. بازدید از آبشار کندلوس و طبیعت اطراف چند ساعت از وقت شما را می‌گیرد. اگر در فصل تابستان و بهار به این منطقه سفر می‌کنید حتما وسایل کمپینگ همراه خودتان ببرید و شب را در دل طبیعت بگذرانید.

آبشار کندلوس

آبشار کندلوس

  • سوغات کندلوس :

ایرانی‌ها همیشه دست‌ودلباز هستند؛ فرقی هم ندارد در خانه باشند یا بار سفر ببندند. با این حساب با یک سوال جدید روبه‌رو هستیم : سوغات روستای کندلوس چیست؟!
روستای کندلوس صنایع دستی زیبایی مثل جاجیم، جوراب و دستکش و لباس‌های پشمی دارد که برای سوغات مناسب هستند. گیاهان دارویی منطقه هم گزینه خوبی برای هدیه به عزیزانتان هستند.

صنایع دستی کندلوس

صنایع دستی روستا

  • اقامت در روستای کندلوس :

کندلوس یکی از معروف‌ترین روستاهای شمال است و گردشگران زیادی این منطقه را انتخاب می‌کنند. بعد از مدتی مردم به فکر کسب درآمد افتادند و اقامتگاه‌های مختلف داخل روستا ساخته شد. حالا کلبه‌های چوبی، اقامتگاه روستایی و ویلاها برای اجاره چند روزه وجود دارند و مشکل چندانی برای اقامت نخواهید داشت. اگر نگران هستید که موقع سفر جای مناسبی پیدا نکنید، قبل از این‌که راه بیفتید از طریق سایت ایران بوم‌گردی اقامتگاه مورد نظر را رزرو کنید. این‌طوری خیالتان راحت است و زمان کم‌تری برای پیدا کردن خانه صرف می‌کنید. 

صنایع دستی کندلوس

کلبه های جنگلی روستا

  • بهترین زمان سفر به روستای کندلوس :

طبیعت هیچ‌وقت زیبایی‌اش را از دست نمی‌دهد؛ پس هر فصلی که برای سفر به کندلوس انتخاب کنید خوب است. با این وجود آب‌وهوای منطقه‌ای که کندلوس در آن قرار دارد در فصل زمستان سرد است و پیشنهاد می‌شود این زمان را برای سفر انتخاب نکنید. بیشتر گردشگران فصل بهار را بهترین زمان سفر به کندلوس می‌دانند؛ دقیقا همان زمانی که درخت‌ها از خواب بیدار می‌شود و همه‌جا پر از شکوفه‌هاست. این منطقه برای سفرهای تابستانی هم گزینه خوبی است.

زمستان کندلوس

زمستان کندلوس

  • سخن آخر :

ما از جنس طبیعت هستیم. با این حساب جای تعجب ندارد که سفر به روستا و جنگل ها تا این اندازه لذت‌بخش است. امروز یکی از روستاهای سرسبز شمال را معرفی کردیم. قبل از اینکه راه بیافتید از طریق سایت ایران بوم گردی اقامتگاه مورد نظر را رزرو کنید. راستی نظر شما درباره خانه مینا و پلنگ چیست؟ داستانش را قبول دارید؟
 

 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مازندران مجله ایران بوم گردی

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ